De Koning van het affiche noemen de Fransen hem.
Hij heeft dan ook in belangrijke mate het straatbeeld bepaald in het Frankrijk van de vorige eeuw. Minder bekend is dat hij talloze opdrachten in Nederland uitvoerde, maar in ons collectief geheugen liggen de beelden opgeslagen van de futuristische posters van de Holland-Amerikalijn en ook het beeldmerk van Droste Cacao. (Het Drostemannetje.)
Zijn naam was Adolphe Mouron. Hij werd geboren in de Ukraïne in 1901. Zoals zoveel Russische families vertrok ook de zijne naar Parijs onder druk van de politieke omstandigheden. In Parijs genoot hij een schilderopleiding. Aangezien Mouron zijn kunstenaarsnaam niet verbonden wilde zien met een product als het affiche, nam hij de schuilnaam Cassandre aan voor zijn commerciëel werk. Al spoedig echter realiseerde hij zich dat zijn grafisch werk een gouden kans was om als kunstenaar te communiceren met een groter publiek. Omdat de reclameopdrachten vroegen om eenvoud en helderheid, en de formaten aanmerkelijk groter moesten zijn dan de drukpersen in die tijd toe lieten, adopteerde Cassandre een ogenschijnlijk eenvoudige stijl die hij ontleende aan de geometrie en de architectuur. Hij zou die stijl nooit meer los laten. Ook typografisch was het werk baanbrekend. Als geen ander wist hij ingewikkelde zaken terug te brengen tot eenvoudige, eenduidige symbolen. Picasso, Braque, maar ook Dick Bruna zijn hem schatplichtig. Zo ook de talloze epigonen en andersoortige navolgers. De Bauhausschool nam een deel van Cassandre’s uitgangspunten op in haar beginselprogramma. Cassandre overleed in 1968.
Onze bewondering voor ‘smans werk heeft alles van doen met de briljante DUBONNET-affiches, het Ministerie heeft ze nog “live” zien hangen. Over die affiches in een later artikel meer. Er is een boek in het Nederlands verschenen over Cassandre: Peter van Dam en Philip van Praag: A.M. CASSANDRE EN ZIJN NEDERLANDSE OPDRACHTGEVERS. Uitgeverij Uniepers. Het is alleen nog antiquarisch te krijgen.
© paul